Xycling Intervall (spinning)

Gårsdagens trening var Xycling Intervall (55 minutter) med Stig som instruktør. Jeg var på denne timen for første gang forrige lørdag (med annen instruktør), og var da litt uforberedt på hvor hard den faktisk er. Jeg troppet opp ved godt mot i går, denne gangen mentalt forberedt på at det ville bli både kjempetøft og givende. Stig viste seg å være en morsom og krevende instruktør, helt perfekt for denne timen! Musikken var variert og lett å følge takten til, noe som gjør treningen vanvittig mye enklere å gjennomføre når man virkelig presser seg hardt. Vi startet med oppvarming, deretter kjørte vi fem harde intervaller, med aktive pauser i mellom. Intervallene varierte fra 5 til 7 minutter, og pausene var på ca 3 minutter hver. På slutten av siste intervall funderte jeg på om jeg ville overleve, noe jeg syns er en god pekepinn på om jeg har tatt i nok. Dét, og at jeg er sprutrød i trynet og svetten renner da.

Hvis du aldri har vært på xycling/spinning før er ikke dette stedet å starte. Det kan ta motivasjonen fra hvem som helst. Men er du i relativt god form, har trent kondisjon over en periode, og vil ha en effektiv time er dette midt i blinken. Fordelen med innendørs sykkeltimer som kondisjonstrening er at man ikke belaster knær og ankler, og man kan tilpasse høyden på styret og setet for å unngå belastning på vond rygg, skuldre og nakke. Man kan også tilpasse motstanden etter egen form.

Jeg begynte med xyclingtimer for bare noen uker siden. Jeg syns nemlig det så ulidelig kjedelig ut, så jeg utsatte å prøve det. Nå er jeg veldig glad for at jeg testet, for det er morsomt, hardt og timen går kjapt! Det er mye bedre enn å sitte og tråkke på ergometersykkel alene, eller traske på tredemølla.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

34, Oslo

Aktiv dame med barn og hund. Har fibromyalgi, men holder sykdommen i sjakk med kosthold og trening. Skal omskoleres til personlig trener neste år.

Kategorier

Arkiv

hits