Stor ståhei rundt Kari Jaquesson

Jeg leste det opprinnelige blogginnlegget til Kari Jaquesson den dagen hun la det ut. Ikke uventet fulgte VG opp med en latterlig forside med fete typer, der det påstås at Kari mener overvektige er dumme. Hvis man tar seg tid til å lese det hun faktisk skriver ser man fort at den påstanden er feil. Nå har selvsagt diskusjonen om fedme tatt helt av, og alle skal mene litt om både Kari og årsakene til fedme. Ikke overraskende, siden det er tabu å i det hele tatt foreslå at man kanskje må gjøre noen grep selv for å bedre helsa si.

Årsaker til overvekt
Som flere har vært inne på er det mange og komplekse årsaker til overvekt. Det kan skyldes medisinering, fysisk eller psykisk sykdom som fører til passivitet, tillærte kostvaner, spiseforstyrrelser, osv. Jeg ble selv overvektig da jeg fikk fibromyalgi og ikke orket å bevege meg på grunn av smerter. Noe som i sin tur førte til enda mer smerter, og enda mer passivitet, depresjon og angst. Jeg har derfor full forståelse for hvordan og hvorfor sykdom fører til overvekt. Jeg har også hatt spiseforstyrrelser, og forstår hvorfor og hvordan man legger på seg av det (og jeg kan igjen minne om at 90% av de som har spiseforstyrrelser er normal- eller litt overvektige, og at det medieskapte bildet av den underernærte tenåringsjenta kun viser til de siste 10%). Med andre ord, jeg tror ikke man blir overvektig fordi man er lat eller dum, eller at det er enkelt å snu om livsstilen sin, uvaner og mestringsstrategier. Ideelt sett burde man få oppfølging av et tverrfaglig team, bestående av en ernæringsfysiolog, psykolog og treningsveileder/PT. Det ville, om ikke annet, gi et bedre grunnlag for å lykkes. Men så kommer vi inn på den tabubelagt delen av dette: Det er opp til deg å gjennomføre endringene. Et team av støttespillere kan gi deg verktøy å jobbe med, men det er du som må gjøre de faktiske tiltakene.

Angrep eller konstruktiv kritikk?
Problemet til Kari Jaquesson i denne sammenhengen er at folk tolker det hun sier som et personlig angrep på alle overvektige. Jeg skal ikke påstå at jeg er enig i alt hun skriver, men hun tar opp et tema som altfor sjelden blir belyst, nettopp fordi diskusjonen raskt blir trukket ned på et personlig plan. Alle vet at overvekt er både et medisinsk og samfunnsøkonomsik problem, om man ser på det store bildet, men viktigere (syns jeg): Det er et problem for individet. Det er grunnen til at folk blir defensive og såret av det KJ skriver. Man skal ikke kimse av at folk føler seg tråkket på, men det er fullt mulig å ta det KJ skriver som konstruktiv kritikk, og se på sin egen situasjon med litt andre øyne. Kanskje er det noe du kan og ønsker å gjøre?



Løsningsorientert fokus
Jeg har en filosofi (som jeg har stjålet fra Rema): Det enkle er ofte det beste!
Ta ett steg om gangen. Uansett hvor man skal starter man med det første steget. Du trenger ikke mestre alt på én gang. Mange små endringer er enklere å få til enn én kjempestor. Og du trenger faktisk ikke gi opp om du har en dårlig dag og ikke klarer å gjennomføre det du hadde tenkt. Det som teller er det du gjør mesteparten av tiden, ikke de få dagene du ikke får til det du vil.

Sett deg mål, finn positive og hjelpsomme støttespillere, og finn fram til vaner du kan leve med. Ikke forvent at endringene skal skje av seg selv, eller at de skal skje i løpet av en ukes tid. Endring tar tid, og det krever at du er bevisst på hva og hvorfor du gjør som du gjør.

Media
Kropp, vekt, kosthold og trening omtales daglig i alle former for media. Dameblader er fulle av motsigende artikler om "Slik får du perfekt kropp på 10 dager", "Vær stolt av den kroppen du har" og "Oppskrift på verdens beste sjokoladekake". Alt på samme forside. Dagbladet og VG forteller oss, gjennom kjendissider, hvordan vi burde sett ut, samtidig som de legger ut artikler med treningstips, kostholdstips, og ikke minst store overskrifter om matvarer som KAN være farlige. Det er ikke lett å orientere seg i en verden av for mye informasjon. Felles for medias fokus på kropp og kosthold er utseende og vekt. Hvor mange overskrifter handler om at man kommer i bedre form av å gå relativt fort i en halvtime pr dag? Hvor mange overskrifter handler om de helsebringende effektene av både utholdenhets- og styrketrening? Hvor mange overskrifter handler om at en tur i skogen er like bra som en tur på treningssenteret?

Jeg mener at media ikke er ansvarlig for verken overvekt eller spiseforstyrrelser, men at de utseendefokuserte artiklene om trening og kosthold vedlikeholder et uheldig syn på hvorfor man skal spise sunt og være fysisk aktiv. Det handler jo ikke om å ta seg best ut i bikini. Det er fullstendig irrelevant. Det handler om å føle seg vel, ha en kropp som fungerer, kunne delta i både fritids- og arbeidsrelaterte aktiviteter.

Det handler om å ta vare på seg selv.

 

 

12 kommentarer

mitthaap

14.okt.2010 kl.14:14

Det handler om å ta vare på seg selv - å finne veien dit. Søke etter verktøy som man kan støtte seg til å bruke på veien. Takk for et fint innlegg.

dinosau

14.okt.2010 kl.15:08

Har fulgt debatten selv, og det finnes ikke grenser for hvor ekstreme reaksjoner folk har, deilig å lese noe reflektert. Takk for enda et fint innlegg!

Jeg er også enig i at det handler om å ta vare på seg selv. Og ansvar for sin egen helse så godt man kan.

kaffedamen

14.okt.2010 kl.20:21

mitthaap: Ja, nettopp. :) Takk for kommentar!

kaffedamen

14.okt.2010 kl.20:23

dinosau: Ja, jeg syns det har blitt mer opphetet og mindre konstruktivt enn det burde vært. Egentlig ville jeg skrive en hel del mer i innlegget, men hadde ikke tid. Jeg får skrive mer utfyllende ved en annen anledning.

fivrel

14.okt.2010 kl.21:12

Veldig fint innlegg.

kaffedamen

14.okt.2010 kl.22:15

fivrel: Takk for det. :)

steinalder

29.okt.2010 kl.21:49

Jeg likte veldig godt innlegge til Kari for det vær provoserende, fikk meg til å prøve å finne ut hvorfor er jeg så tykk. Jeg skjønte at jeg må gjøre noe med det selv. Men på samme måte som misbrukere trenger hjelp til å slutte , på samme måte trenger jeg og. Prøvde flere kurer allerede, noen virket, gikk ned og opp igjen. Fikk en aha opplevelse, da jeg leste prinsipet til Fedon Lindberg: " vi er steinaldermennesker", vi får i oss mye moderne mat som ikke egner seg våres gener. Men han er veldig snill, vill ikke provosere. Han menner vi skal spise lite og grovt brød, lite poteter, duru pasta, vill riss. Plutselig fikk jeg et råd på helsestudioet: alt dette skal KUTTES UT.

IKKE sukker, IKKE brød, IKKE potet, IKKE pasta, IKKE ris, IKKE alkohol. Da kan en spise kjøtt, fisk,ost,egg, grønsaker, frukt, nøtter osv. Selfølgelig masse trening. Det går jeg på denne dietten og rasser ned i vekt. Men det er ikke lett å brytte med tradisjoner. Vi er opplart til å være tykke. Samfunnet har også et ansvar , ikke bare den enkelte.

kaffedamen

30.okt.2010 kl.06:35

steinalder: Så flott at du fikk noe konstruktivt ut av innlegget til Kari! Jeg tror virkelig at det var det hun ønsket da hun skrev det, men veldig mange tok det hun sa personlig i stedet, og tolket det i verste mening. Kjempefint at du har funnet noe som fungerer for deg, og at du får oppfølging fra treningssenteret!

Det er sant at det ikke er så lett å bryte med de tradisjonene og vanene man har, og at samfunnet må bidra ved å stille nødvendig hjelp til disposisjon. Man trenger hjelp til å gå ned i vekt, og holde vekten, når man er veldig overvektig.

Lykke til videre! :)

steinalder

30.okt.2010 kl.13:23

Takk for støtten.:) Jeg skal prøve å holde ut med denne dieten til jeg blir fornøyd med vekten min, men jeg er klar over at jeg må kanskje fortsette livet ut.

kaffedamen

31.okt.2010 kl.06:28

steinalder: Etter hvert som du når målet ditt med vektnedgangen kan du nok justere kostholdet litt, og ta inn igjen noen av de matvarene du ikke spiser nå. Det er allikevel flott at du er innstilt på at dette skal være en langvarig endring, for jeg tror nok det er den eneste måten å få et varig resultat på. Stå på videre! :)

steinalder

01.nov.2010 kl.03:05

Jeg har klart å gå ned i vekt mange ganger, men problemet ble akkurat da jeg skulle justere dieten tilbake til det "normale".

kaffedamen

01.nov.2010 kl.06:59

steinalder: Ja, det er et vanlig problem. Derfor er det viktig å tenke livsstilsendring, altså noe varig, ikke en diett, som er kortvarig. Du virker motivert og reflektert rundt dette, og får jo hjelp, så jeg tror du kommer til å klare deg fint!

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student på Norges Idrettshøyskole, jobber deltid med litteratur. Følg også http://hjemsted.blogg.no/

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits