Bloggtips: 365 pain-free days



Det fles fjernt for meg n, men for ikke s lenge siden hadde jeg kroniske smerter som begrenset meg sterkt i hverdagen. Det viste seg jo vre fibromyalgi, og diagnosen frte p sikt til at jeg fikk den behandlingen og kunnskapen jeg trengte for bli mer eller mindre frisk. I alle fall smertefri de fleste dager i ret. Da jeg levde med smertene skulle jeg virkelig nske at jeg hadde hatt en blogg som 365 pain-free days g til. Denne fantastiske bloggen har ett tips for hver dag, om hvordan man kan hndtere og leve med kroniske smerter. Ikke bare smertelindring og -forebygging, men hvordan man tar vare p hele seg. Det er lett glemme at man ikke bare er smerte og begrensninger, men at man fortsatt er en person med behov for glede, latter, vennskap og framtidsdrmmer. I denne bloggen finner man ogs tips om hvordan man kan takle andre menneskers uvitenhet, respektlshet og srende uttalelser, eller sin egen overveldende og smertefremmende bekymring. Mange av tipsene er ogs overfrbare til andre problemomrder enn kroniske smerter.



Jeg setter stor pris p denne bloggen fordi den handler om tro p seg selv, innse og akseptere bde sine muligheter og begrensninger, og ta styringen i livet sitt. Det er en lang prosess, og jeg har ftt hre av andre i samme situasjon som meg at "jammen, det er ikke s lett for meg". Underforsttt, det ser ut som det er veldig lett for meg. Det var det ikke, og det er det ikke. Jeg jobber fortsatt med smerteforebygging hver dag, bde i form av trening/fysisk aktivitet og (la oss kalle det) reparasjon av psyken. Nkkelen sitter i grunnen i hodet. Jeg klarer det jeg vil klare, selv om jeg kanskje ikke klarer det akkurat nr jeg vil.

Dette er et veldig vanskelig tema, for selv om man er ansvarlig for sin egen helse, og jeg mener at alle kan klare det samme som meg (men p sin egen mte), s skal man ikke fordele skyld. Det er ikke din skyld at du er syk, og det er ikke din skyld at du ikke klarer komme deg ut av smertehelvete. Det er allikevel ditt ansvar oppske hjelp og kunnskap som kan fre deg videre i prosessen. Og underveis er det viktig, bde for deg selv og de rundt deg, akseptere at det er en prosess som tar tid. Det er ingen enkle lsninger, men det er ikke det samme som at det ikke finnes lsninger i det hele tatt.

For meg var lsningen, eller starten p lsningen, et opptreningsopphold p institusjon. Det har jeg skrevet om tidligere, og skal ikke si s mye mer om det, bortsett fra noen tanker om ta det valget. Jeg er jo alene med snnen min, s vre borte i n mned var en logistisk utfordring. I tillegg var det vanskelig for meg prioritere meg selv p den mten i en hel mned. Det ga meg masse drlig samvittighet. Samtidig visste jeg at jeg mtte gjre noe, for jeg fungerte ikke som mamma heller. Jeg er heldig som har en mamma som stilte opp som barnevakt og bodde hjemme hos oss med snnen min for at han skulle kunne g p skolen, for hjelp i Nav-systemet til denslags var umulig. Jeg skjnner at det ikke er lett f til for alle, det var ikke det for meg heller. Men prv! Ikke gi opp uten prve! Uansett hvilken vei du velger g. Om du mislykkes gir det allikevel en flelse av mestring og bedre selvtillit, fordi du ikke har gitt opp uten kamp. Du kan velge se p det som nok et nederlag, eller du kan se p det som en seier fordi du kjempet.

Plukk opp tips i 365 pain-free days-bloggen, tro p deg selv, og sett grenser som beskytter deg mot mer smerte, bekymring og sorg. Du fortjener vre smertefri!

7 kommentarer

vitality

24.okt.2010 kl.19:19

Takk for tips :-)

Tord Helsingeng

24.okt.2010 kl.21:19

Hei kaffedamen! Takk for bloggtips! Heldigvis skjer det mye interessant p smertefronten om dagen, bl.a. utgivelsen av Lringsnkkelen p Universitetsforlaget (anmeldelse p shiatsu.no, hvis du er interessert). Du sier: "Det er ingen enkle lsninger, men det er ikke det samme som at det ikke finnes lsninger i det hele tatt." Dette er s sant. jobbe med smerte, egen og andres, krever at man jobber med sin egen ydmykhet. Det kan vre vanskelig se hva som fungerer, og hva som ikke gjr det. Men det finnes lsninger og det finnes hp. Hva var det som gjorde at du befridde deg fra fibromyalgien?

dinosau

24.okt.2010 kl.22:36

En jeg er veldig glad i lider av fibromyalgi. Skal sende henne link til den bloggen og til din.

Spent p svaret ditt p kommentaren over ogs :-) Igjen: supert innlegg! Skal ta en titt p 365 pain free days selv, det kan jo ikke skade!

kaffedamen

25.okt.2010 kl.07:48

Tord Helsingeng: Takk for boktips! Den skal jeg absolutt ta en nrmere titt p. Ja, det med ydmykhet er et godt poeng. Jeg vet ikke om jeg formidler det s godt i bloggen min, men jeg vet at bde smerte og effekt av behandlingsmetoder er veldig individuelt. Alle m finne sin egen vei. Jeg brukte ogs mye tid p finne ut av hvilke behandlingsformer som ikke fungerte for meg.

Kort sagt var det oppholdet p Jely Kurbad som ble vendepunktet for meg. Da hadde jeg hatt progressive smerter i 5 r. Jeg har skrevet om oppholdet p Jelya her: http://kaffedamen.blogg.no/1254559092_jely_kurbad.html

Det viktigste jeg fikk ut av oppholdet var et lite treningsgrunnlag som jeg kunne bygge videre p da jeg kom hjem. I tillegg har jeg tilegnet meg mye kunnskap om fibromyalgi underveis, bde gjennom litteratur og oppholdet p Jelya. Kunnskap om hva som kan forrsake symptomer har gitt meg mulighet til jobbe med forebygging, og kjenne igjen rsak-virkning i min egen kropp. Dette har vrt (og er fortsatt) en lang prosess, og man m legge "stein p stein" for komme videre hele tiden. Det har vrt mye prving og feiling, mye sorg og frustrasjon, men ogs glede og mestringsflelse etter hvert som jeg har blitt bedre og har skjnt sammenhenger.

kaffedamen

25.okt.2010 kl.07:49

vitality: Bare hyggelig! :)

kaffedamen

25.okt.2010 kl.07:53

dinosau: Hper hun fr den hjelpen og oppflgingen hun trenger. Hyggelig at du gir henne link. :) Forhpentligvis kan noe av det jeg skriver vre til hjelp for andre.

Tord Helsingeng

25.okt.2010 kl.18:51

Kaffedamen: Ja, det ser ut til at det m minst to faktorer til for redusere smerter - lre om smerter og lre bevege seg. Og for mange en flelsesmessig eller i det minste stressrelatert del ogs. Da er det bra kjenne til at det finnes et godt kursted i Norge, s man kanskje kan komme seg litt vekk fra stressfaktorene. Takk!

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student p Norges Idrettshyskole, jobber deltid med litteratur. Flg ogs http://hjemsted.blogg.no/

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits