Studier: Kosthold og trening

Om litt under en uke er det undervisningssamling p NIH igjen. Kurset jeg tar n, Kosthold og trening 1, har eksamen 16. desember. Jeg har begynt lese de delene av pensum som ligger ute p nett, mens jeg venter p at Sports nutrition for health and performance skal lande i postkassa. Jeg gleder meg til lre om hvordan kost og trening virkelig hrer sammen, noe jeg fikk en liten smakebit av p hstseminaret til NSE og NFE. Det er spennende se p et tema som har opptatt meg i mange r, men p veldig forskjellige mter, i et nytt og kunnskapsbasert lys. Som spiseforstyrret misbrukte jeg jo nrmest nringstabellene, og som fibropasient har jeg lrt meg tilpasse kostholdet etter kroppen. Det er allikevel noe helt annet enn sitte p (relativt) bred kunnskap om temaet, og kunne bruke det i yrkessammenheng.

Colourful vegetables
Foto: adactio

Jeg m innrmme at jeg er litt ambivalent fr undervisningssamlingen. studere nringstabeller og regne ut nringsinnhold i matvarer minner meg altfor mye om tiden med spiseforstyrrelse. Jeg har dagbker med side opp og side ned med lister over kalori- og fettinnhold og matinntak. (Det er helt surrealistisk lese n.) Selv om jeg har vrt frisk i mange r ligger frykten for tilbakefall der. "Tenk om jeg blir helt oppslukt av dette!" N vet jeg at katastrofetanker som starter med "Tenk om..." eller "Hva hvis..." ikke egentlig er noe vre redd for, fordi jeg har verkty til hanskes med dem, men jeg kjenner alts litt p denne frykten allikevel. Og det er kanskje p sin plass. Det sier meg at jeg er bevisst p hva jeg utsatte meg selv for, og at jeg virkelig ikke nsker g i samme fella. Det er viktig for meg fortsette bearbeide tanker og flelser fra den tida, og samtidig minne meg selv p at jeg ikke er p samme sted lenger. Jeg fler at jeg fr bearbeidet mye gammelt "rusk" gjennom hele studiet, og det gir meg en strre trygghet p mange mter. Det er en trygghet i kunne si "Dette har jeg opplevd, og dette har jeg overvunnet". Det gir meg ogs motivasjon til sikte mot etterutdanning og arbeid innen psykiske lidelser og fysisk aktivtet (men som pappa sa: Frst utdanning, S etterutdanning).

Jeg gleder meg aller mest til lre ting jeg kan bruke helt praktisk i mte med mennesker som nsker n et eller annet ml. Riktig kosthold kombinert med riktig trening kan virkelig forandre hverdagen, noe jeg selv har opplevd. Og jeg snakker ikke da om g ned de 3 kiloene man innbiller man trenger g ned for kunne vise seg i bikini til sommeren, men om kunne mte fysiske og psykiske utfordringer i hverdagen som man ellers ikke orker. Vi har jo alle vre problemer, og kanskje kan nettopp min veiledning til kosthold og trening fre til at noen fr kt overskudd og velvre. Det er i alle fall hpet!

golden energy
Foto: Duchamp

For de som er interessert i hva vi leser:

Mat og prestasjon: kostholdsanbefalinger for idrettsutver
Norske anbefalinger for ernring og fysisk aktivtet
Prestr bedre med riktig kost: En praktisk veiledning i kosthold for idrettsutvere

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student p Norges Idrettshyskole, jobber deltid med litteratur. Flg ogs http://hjemsted.blogg.no/

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits