Studier: Kosthold og trening

Om litt under en uke er det undervisningssamling på NIH igjen. Kurset jeg tar nå, Kosthold og trening 1, har eksamen 16. desember. Jeg har begynt å lese de delene av pensum som ligger ute på nett, mens jeg venter på at Sports nutrition for health and performance skal lande i postkassa. Jeg gleder meg til å lære om hvordan kost og trening virkelig hører sammen, noe jeg fikk en liten smakebit av på høstseminaret til NSE og NFE. Det er spennende å se på et tema som har opptatt meg i mange år, men på veldig forskjellige måter, i et nytt og kunnskapsbasert lys. Som spiseforstyrret misbrukte jeg jo nærmest næringstabellene, og som fibropasient har jeg lært meg å tilpasse kostholdet etter kroppen. Det er allikevel noe helt annet enn å sitte på (relativt) bred kunnskap om temaet, og kunne bruke det i yrkessammenheng.

Colourful vegetables
Foto: adactio

Jeg må innrømme at jeg er litt ambivalent før undervisningssamlingen. Å studere næringstabeller og regne ut næringsinnhold i matvarer minner meg altfor mye om tiden med spiseforstyrrelse. Jeg har dagbøker med side opp og side ned med lister over kalori- og fettinnhold og matinntak. (Det er helt surrealistisk å lese nå.) Selv om jeg har vært frisk i mange år ligger frykten for tilbakefall der. "Tenk om jeg blir helt oppslukt av dette!" Nå vet jeg at katastrofetanker som starter med "Tenk om..." eller "Hva hvis..." ikke egentlig er noe å være redd for, fordi jeg har verktøy til å hanskes med dem, men jeg kjenner altså litt på denne frykten allikevel. Og det er kanskje på sin plass. Det sier meg at jeg er bevisst på hva jeg utsatte meg selv for, og at jeg virkelig ikke ønsker å gå i samme fella. Det er viktig for meg å fortsette å bearbeide tanker og følelser fra den tida, og samtidig minne meg selv på at jeg ikke er på samme sted lenger. Jeg føler at jeg får bearbeidet mye gammelt "rusk" gjennom hele studiet, og det gir meg en større trygghet på mange måter. Det er en trygghet i å kunne si "Dette har jeg opplevd, og dette har jeg overvunnet". Det gir meg også motivasjon til å sikte mot etterutdanning og arbeid innen psykiske lidelser og fysisk aktivtet (men som pappa sa: Først utdanning, SÅ etterutdanning).

Jeg gleder meg aller mest til å lære ting jeg kan bruke helt praktisk i møte med mennesker som ønsker å nå et eller annet mål. Riktig kosthold kombinert med riktig trening kan virkelig forandre hverdagen, noe jeg selv har opplevd. Og jeg snakker ikke da om å gå ned de 3 kiloene man innbiller man trenger å gå ned for å kunne vise seg i bikini til sommeren, men om å kunne møte fysiske og psykiske utfordringer i hverdagen som man ellers ikke orker. Vi har jo alle våre problemer, og kanskje kan nettopp min veiledning til kosthold og trening føre til at noen får økt overskudd og velvære. Det er i alle fall håpet!

golden energy
Foto: Duchamp

For de som er interessert i hva vi leser:

Mat og prestasjon: kostholdsanbefalinger for idrettsutøver
Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivtet
Prestér bedre med riktig kost: En praktisk veiledning i kosthold for idrettsutøvere

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student på Norges Idrettshøyskole, jobber deltid med litteratur. Følg også http://hjemsted.blogg.no/

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits