Kosthold og trening - nyttig undervisningshelg

fruit (and vegetable) salad
Foto: Jenny Downing

Hodet mitt er fullpakket av alt jeg har lært om kosthold i helgen, og jeg skulle gjerne delt alt med dere! Dessverre må jeg la stoffet synke litt før jeg prøver å formidle noe av det. Det jeg kan si er: jeg har lært masse (grunnleggende) om næringsstoffer, energiinntak og vektreduksjon/-økning. Jeg syns spesielt forelesningene til Tine Sundfør på lørdag kunne vært nyttig for alle som har et problematisk forhold til mat, både spiseforstyrrede og "hverdagsslankere". Det var ubeskrivelig nyttig å få på plass fagkunnskap om temaer som media og synsere stadig uttaler seg om, og få referert studier som viser hva de forskjellige trendkurene faktisk gjør og ikke gjør med kropp og størrelse. Mye av det er både logisk og kjent, men man kan fort bli forvirret i en jungel av "informasjon". Jeg føler meg mye bedre rustet til å møte kunder som har spørsmål om kosthold nå, selv om det fortsatt gjenstår mye lesing. Jeg må også øve masse på energiberegning, som er både interessant og vanskelig. Matte er ikke min sterkeste side, men så lenge jeg vet hvilke formler jeg skal bruke går det nok greit.Og øvelse gjør, som kjent, mester.

Jeg var jo litt skeptisk til mine egne tanker og reaksjoner på dette kurset, siden kaloritelling for meg er synonymt med sf-tida mi. Den energiberegningen vi har lært og trent på i helgen minner overhodet ikke om det jeg holdt på med som spiseforstyrret (selv om jeg ser at man lett kan misbruke denne kunnskapen også, om man absolutt vil). De tre foreleserne vi hadde, Vibeke, Therese og Tine, er alle ernæringsfysiologer, og fokus har hele helgen vært å lære om kroppens behov. Både for energi, næringsstoffer og ikke-næringsstoffer (antioksidanter). I forelesningen som handlet om overvekt snakket vi også om hvordan man takler kunder som ønsker å gå mer ned i vekt enn det som er tilrådelig. Jeg ser for meg at det blir ekstra nyttig å ta med seg videre.


Dagen i dag skal jeg bruke til restitusjon for hodet. Det har vært noen intense dager, som alle disse undervisningssamlingene er, og kroppen har behov for bevegelse etter mye sitting. Jeg trente litt i lunsjen på lørdag, men det var så kort tid at jeg ikke rakk mer enn oppvarming og tre styrkeøvelser. Det var allikevel nok til at jeg var mer våken og opplagt resten av den dagen enn jeg var etter lunsj i går. På torsdag kom jeg forresten på hva jeg kan gjøre når jeg går med smerter over tid, som jeg jo (av ukjente grunner) har gjort de siste ukene. Svaret er nok innlysende, men det tok meg altså litt tid: smertestillende. Nå holder det med vanlig Ibux (2 x 200 mg) + Paracet (500 mg) to til tre ganger om dagen, mens jeg tidligere gikk på reseptbelagte smertestillende tre til fire ganger daglig i månedsvis. Det er lenge siden jeg har hatt behov for det heldigvis. Det verste er jo at mamma sa til meg for over en uke siden: "Ta smertestillende da, siden denne (dårlige) perioden ser ut til å være langvarig". Jada. Hvis jeg hadde vært litt flinkere til å akseptere at jeg har en sykdom ville jeg kanskje huske at medisinering kan være en god ting også, selv om jeg på generell basis ikke syns det er løsningen over tid.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student på Norges Idrettshøyskole, jobber deltid med litteratur. Følg også http://hjemsted.blogg.no/

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits