Justering av treningsprogram

Det har vrt full stopp i treningen her de siste 3 ukene, fordi jeg har hatt s mye smerter. En "samtale" i kommentarfeltet under dette innlegget fikk meg til innse hva jeg har gjort galt med trening de siste mnedene, noe som sannsynligvis kan forklare det overraskende tilbakefallet til smertehelvete. Jeg tror ikke treningen alene er forklaringen, men med et drlig (for en fibropasient) utgangspunkt ved inngangen til den kalde rstiden kan konsekvensene bli smerter, drlig svn og utmattelse. Takk for innspillene dine, Pjuski!

Father-daughter joggers on Morro Strand State Beach, Morro Bay, CA
Foto: Mike Baird

Treningsret 2011 starter for min del i dag. Siden jeg n har innsett at jeg m trene som en fibropasient, ikke som en frisk person, m jeg legge opp et nytt program. Hvis jeg hadde sett p meg selv som en case, i stedet for se p meg selv med den friske identiteten min som nekter innse sykdom, ville jeg lagt opp et annet program for lenge siden. Og de to frste rene etter oppholdet p Jely hadde jeg jo faktisk et helt annet opplegg, med fokus p utholdenhet og bevegelighet, ikke styrke og muskelvekst. Det er ingen grunn til slutte helt med styrketrening, det er ikke godt for noe, men jeg m justere i forhold til begrensningene kroppen setter.

En veldig enkel oversikt over hva jeg vil gjre pr uke den frste mneden:

Sykkel
4 ganger - 2-3 langkjring, 1-2 intervall/hypuls
Eventuelt variere med annen kondistrening i sal

Styrke
3 ganger - vanlig belastning mage og ben
2 ganger - lettere belastning vre del inkl armer

Bevegelighet
Fullt tyeprogram etter hver kt
2 ganger - yoga/pilates

Do Yoga in New Colours
Foto: lululemon athletica

Jeg legger opp til 3-4 kter den frste uka, deretter 5 kter pr uke. Det var det jeg l p da jeg klarte holde meg mer eller mindre symptomfri. For min egen del vil jeg lage detaljerte ktplaner, men det skal jeg ikke kjede dere med legge ut her. Forhpentligvis vil jeg merke framgang, alts mindre smerter, bedre svn og mer overskudd, om et par uker.

3 kommentarer

gymsokkbaby

02.jan.2011 kl.10:26

Fr du mye ut at styrketreningen nr du har lange kondisjonskter frst? Eller, ditt ml er kanskje ikke bygge muskler i den forstand?

Godt nyttr forresten. Hper du her har en oppskrift p komme vekk fra smertene.

kaffedamen

02.jan.2011 kl.10:49

gymsokkbaby: Jeg pleier ikke kombinere lange kondiskter med styrkektene. Stort sett varmer jeg opp 10 minutter p sykkelen fr styrke, og trener kondis de dagene jeg har hvile fra styrketreningen. :)

Godt nyttr til deg og!

Pjuski

05.jan.2011 kl.19:27

Takk for heder og re! ;-)

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student p Norges Idrettshyskole, jobber deltid med litteratur. Opptatt av helse, kosthold, trening og milj. Har fibromyalgi.

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits