Justering av treningsprogram

Det har vært full stopp i treningen her de siste 3 ukene, fordi jeg har hatt så mye smerter. En "samtale" i kommentarfeltet under dette innlegget fikk meg til å innse hva jeg har gjort galt med trening de siste månedene, noe som sannsynligvis kan forklare det overraskende tilbakefallet til smertehelvete. Jeg tror ikke treningen alene er forklaringen, men med et dårlig (for en fibropasient) utgangspunkt ved inngangen til den kalde årstiden kan konsekvensene bli smerter, dårlig søvn og utmattelse. Takk for innspillene dine, Pjuski!

Father-daughter joggers on Morro Strand State Beach, Morro Bay, CA
Foto: Mike Baird

Treningsåret 2011 starter for min del i dag. Siden jeg nå har innsett at jeg må trene som en fibropasient, ikke som en frisk person, må jeg legge opp et nytt program. Hvis jeg hadde sett på meg selv som en case, i stedet for å se på meg selv med den friske identiteten min som nekter å innse sykdom, ville jeg lagt opp et annet program for lenge siden. Og de to første årene etter oppholdet på Jeløy hadde jeg jo faktisk et helt annet opplegg, med fokus på utholdenhet og bevegelighet, ikke styrke og muskelvekst. Det er ingen grunn til å slutte helt med styrketrening, det er ikke godt for noe, men jeg må justere i forhold til begrensningene kroppen setter.

En veldig enkel oversikt over hva jeg vil gjøre pr uke den første måneden:

Sykkel
4 ganger - 2-3 langkjøring, 1-2 intervall/høypuls
Eventuelt variere med annen kondistrening i sal

Styrke
3 ganger - vanlig belastning mage og ben
2 ganger - lettere belastning øvre del inkl armer

Bevegelighet
Fullt tøyeprogram etter hver økt
2 ganger - yoga/pilates

Do Yoga in New Colours
Foto: lululemon athletica

Jeg legger opp til 3-4 økter den første uka, deretter 5 økter pr uke. Det var det jeg lå på da jeg klarte å holde meg mer eller mindre symptomfri. For min egen del vil jeg lage detaljerte øktplaner, men det skal jeg ikke kjede dere med å legge ut her. Forhåpentligvis vil jeg merke framgang, altså mindre smerter, bedre søvn og mer overskudd, om et par uker.

3 kommentarer

gymsokkbaby

02.jan.2011 kl.10:26

Får du mye ut at styrketreningen når du har lange kondisjonsøkter først? Eller, ditt mål er kanskje ikke å bygge muskler i den forstand?

Godt nyttår forresten. Håper du her har en oppskrift på å komme vekk fra smertene.

kaffedamen

02.jan.2011 kl.10:49

gymsokkbaby: Jeg pleier ikke å kombinere lange kondisøkter med styrkeøktene. Stort sett varmer jeg opp 10 minutter på sykkelen før styrke, og trener kondis de dagene jeg har hvile fra styrketreningen. :)

Godt nyttår til deg og!

Pjuski

05.jan.2011 kl.19:27

Takk for heder og ære! ;-)

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student på Norges Idrettshøyskole, jobber deltid med litteratur. Opptatt av helse, kosthold, trening og miljø. Har fibromyalgi.

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits