Restitusjonsdag

I gr var jeg p kontoret hele dagen, og fikk unna masse arbeid. Jeg fungerte hele (arbeids-) dagen, noe jeg setter stor pris. Det er flere mneder siden sist. Hvilket jeg tar som et tegn p at jeg har gjort riktige grep med tanke p trening. Etter gode rd fra @CecilieTS har jeg ogs klart begrense stress ved vre mer bevisst p hva jeg bruker tiden min p, og dessuten fokusere mer p n og n oppgave i stedet for multitaske. Det gjr hodet mitt mer levelig, n er det mye mindre sty.

I dag skulle jeg vrt i et mte p jobb, men siden jeg ikke hadde sjanse til klare st opp da vekkeklokka ringte inns jeg kjapt at jeg mtte bli hjemme. Snn er hverdagen. De siste dagene syns jeg at jeg har vrt flink til prioritere, og flink til ikke kreve for mye av meg selv. Det er en stadig utfordring, men som jeg har skrevet om i tidligere innlegg er jeg svrt klar over at for hye krav bare frer til stress, smerter og utmattelse. Jeg vil derfor gi meg selv en klapp p skulderen, som klarer mestre en balanse mellom oppgaver og hvile n.

Tom, relaxing
Foto: Jerry Pank

Det er kanskje p sin plass fortelle hva restitusjon og hvile er for meg i forbindelse med sykdommen. De fleste har sikkert hrt begrepet i sammenheng med trening (hper jeg i alle fall!), og er man syk trenger man mye av det samme som nr man skal hente seg inn igjen etter trening. Frste punkt er svn. Det er helt ndvendig med minst 7 timer svn for meg. Nr jeg har utsatt meg selv for ekstra belastning, som jobb i gr, trenger jeg mer. Andre punkt er sunt og regelmessig kosthold. Der sprakk jeg p ettermiddagen i gr, fordi jeg mtte innom byen p vei hjem fra jobb, og da var jeg allerede sulten. Hadde jeg planlagt litt bedre kunne jeg kanskje vrt mindre sliten utover kvelden om jeg hadde spist litt fr jeg dro fra jobb. Jeg drakk heller ikke nok vann i lpet av dagen. Det er fort gjort glemme.

I'm on diet #1
Foto: Michael Fludkov

S til hva jeg bruker en restitusjonsdag til, for det handler ikke om ligge p sofaen i timesvis: jeg skriver en liste med prioriterte oppgaver fr jeg legger meg om kvelden, snn at jeg vet hva dagen bestr av nr jeg vkner. Der fr bare de helt ndvendige oppgavene plass, i tillegg til smting jeg gleder meg til, som kaffe om morgen, s kan jeg heller legge til mer om jeg kjenner at formen er der. I dag mtte jeg stryke mte p jobb fra lista, men kunne i stedet legge til husarbeid. Det kan jeg ta innimellom, nr jeg kjenner at kroppen har behov for bevegelse. Og det har den mange ganger i lpet av dagen. Med andre ord, jeg bruker restitusjon til sm oppgaver hjemme, og klarer p den mten bde hente meg inn igjen, og f unna husarbeid og andre ting som "spiser opp" energien min hvis jeg enten venter for lenge med f det unna (man blir ikke akkurat avslappet av rot og hybelkaniner) eller stresser med at jeg M gjre det til en spesiell tid. Dermed frigjr jeg ogs tid til gjre hyggeligere ting enn husarbeid de dagene jeg har mye eller mer energi.

4 kommentarer

Jeanette

18.jan.2011 kl.12:20

Hei p deg,

Ville bare si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i slik du beskriver det. Jeg har ogs diagnosen fibromyalgi, og jeg har inntil videre gitt opp det ordinre arbeidslivet nettopp fordi det er s komplett umulig forutsi om jeg kommer p jobb, eller hvor lenge jeg blir der. Arbeidsgivere er ikke s glad i snt, fikk jeg merke. S n er jeg student isteden, og det fungerer veldig mye bedre. Kanskje man kommer ut p andre sida med en annen type jobb som gir mer fleksibilitet.

Restitusjon er et viktig begrep for meg ogs, og jeg har oppdaget at jeg trenger forholdsvis mye lengre tid p det enn "vanlig". I sommer gikk jeg meg en tur i skogen p et par timer, og det tok meg to dgn hente meg inn igjen etter det.

kaffedamen

19.jan.2011 kl.07:13

Jeanette: Heisann! Jeg tror omskolering absolutt er veien g nr man ser at man ikke fungerer i den jobben man er i. Hva studerer du?

Jeg jobber fortsatt med finne ut av hvor mye restitusjon jeg trenger etter forskjellige aktiviteter, men begynner f mer grep om det. Problemet mitt er nok mest at jeg ikke vil innse at jeg m begrense meg. ;) Det er jo ogs en prosess. For min del krever det forholdsvis mindre restitusjon etter trening enn etter en lang dag p jobb eller seminar. I sommer gikk jeg masse i skogen, turer p 4-5 timer, og da trengte jeg omtrent tilsvarende hvile som etter en full dag p jobb. Men s kommer det jo ogs an p dagsformen. Jeg blir litt frustrert over at det er s mange hensyn ta, at det ikke finnes noen klar fasit.

Jeanette

19.jan.2011 kl.11:56

Jeg var frskolelrer da jeg ble syk, og tar n en bachelor i sprk og litteratur isteden. Kanskje det blir en master, og kanskje til og med en doktorgrad etterhvert. Kombinere det beste fra begge verdener, muligens, og ende opp med barne- og ungdomslitteratur? :)

Og jeg kjenner til den frustrasjonen, ja. Det er sjelden noe som henger p greip, det er ikke alltid det er noen sammenheng mellom aktivitet og restitusjon i det hele tatt, noen ganger tar det kort tid, andre ganger tar det lang tid. Men det skal dog sies at jeg hadde enormt forbedringspotensiale nr jeg ble syk da, jeg ryka daglig, levde p cola og makaroni, trente aldri... i det hele tatt. Det er mye bedre n, s jeg ser for meg at jeg kommer i ml en dag nr jeg har reparert alt jeg dela for meg selv.

Har du sett p om du er introvert eller ekstrovert, forresten? Introverte mennesker fr energi av vre alene, og tappes av vre sammen med andre mennesker, i strre eller mindre grad. Og omvendt, ekstroverte fr energi av vre med andre mennesker, og tappes av vre alene. Det var en liten aha-opplevelse nr jeg oppdaget dette, og begynte ta mine forholdsregler deretter. Jeg scorer hyt p introvert, og burde flgelig aldri satt mine bein i en barnehage. Men litteratur, derimot. :)

kaffedamen

21.jan.2011 kl.20:37

Jeanette: S gy at du studerer litteratur. :) Jeg holdt p med litteraturstudiet mitt da jeg ble syk, og mtte etter hvert innse at full jobb i et s fysisk passivt yrke ikke fungerer for meg. Jeg har vrt kjempeheldig, og kan (snn det ser ut i hvert fall) kombinere ny bransje med litteraturrelatert jobb. Det beste er absolutt ha mulighet til kombinere flere fagfelt og kompetanseomrder. :)

Jeg fler at jeg har ganske godt grep om balansen mellom aktivitet og restitusjon n, men det er som du sier litt tkete av og til. Da m man nok bare godta at man ikke alltid kan f noen forklaring, men flge kroppens behov. Jeg har alltid holdt p med trening i en eller annen form, men behandlet ikke kroppen srlig pent i rene fr jeg ble syk, siden jeg hadde en spiseforstyrrelse. Overgangen fra tidligere spiseforstyrret til fibrosyk var ganske sammenfallende, noe jeg ikke tror er tilfeldig.

Jeg er helt klart introvert. ;) Jobb i barnehage m ha vrt utrolig slitsomt for deg. Godt at du har funnet et felt som passer deg bedre. :)

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student p Norges Idrettshyskole, jobber deltid med litteratur. Opptatt av helse, kosthold, trening og milj. Har fibromyalgi.

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits