Prosjekt 30 minutter

Etter en lang periode med kte smerter, mer passivitet og mer angst, har jeg satt i gang et prosjekt for stoppe den onde sirkelen. Smerte avler bde smerte, drlig svn, utmattelse og angst, og jeg er mye mer utsatt i stressperioder, som n, med flytting, studier og hyere press p jobb.

You are not alone...
Foto: =ChevalieR=

Prosjektbeskrivelse
Flge helsemyndighetens anbefaling om 30 minutter aktivitet daglig helt bevisst. Moderat til hy intensitet.
Minst fem dager i uka.
2 uker varighet til begynne med, for se effekten i periode med mye stress.

Ml
Se hvilken effekt dette har p:
* vekt
* midjeml

Ikke mlbart
* smerter
* overskudd
* svn
* stress
* stsug

Middel
Turer med Toyah med pulsklokke
Badevekt
Mlebnd

Annet
Kondis-, styrke-, og bevegelighetstrening kommer i tillegg. 2-3 utholdenhetskter, 2-3 styrkekter, og 4-5 bevegelighetskter pr uke.
Ingen bevisst omlegging av kosten.

I praksis blir den daglige aktiviteten mer enn 30 minutter, da jeg selvsagt gr mer enn n tur med Toyah pr dag. Siden jeg ikke har bil gr jeg ogs en del ellers.

Utgangspunkt (fredag 11.02.2011)
Vekt: 4 kg mer enn for 6 mneder siden
Midjeml: 12 cm mer enn for 6 mneder siden

Ikke mlbart
* urolig svn, stressende drmmer - vanskelig legge seg, selv om jeg er kjempetrtt
* lite overskudd, fler meg trtt og sliten fra 14-15-tiden og utover kvelden
* daglige rygg- og knesmerter - 6-8/10 p smerteskala
* ukentlige smerter i hofter og armer - 4-6/10 p smerteskala
* daglig hyt stressniv med angstsymptomer - 8/10 p skala p det verste
* sterkt stsug utover ettermiddag/kveld

Erfaring s langt
Jeg har gjennomfrt 3 x 30 minutter, og kan vel ikke pst at jeg merker noen voldsom effekt forelpig. Det er heller ikke forvente. Jeg er allikevel svrt fornyd med ha overvunnet trtthet og sofabehov og kommet meg ut i all slags vr! Det er en mental seier, om ikke annet. Fysisk er det veldig godt nr jeg frst har kommet meg ut. Drstokkmila er som vanlig verst. Knrne mine er ekstra vonde i kaldt vr, selv om jeg er godt kledd. Det betyr at jeg har mttet finne en rute som er relativt flat. Mer kupert terreng gir hyere pulstopper p vei oppover, men det gjr veldig vondt g nedover, og jeg klarer ikke holde tempoet oppe. Rygg og nakke blir uten tvil bedre av bde tur og trening.

Veien videre
Jeg kommer til viderefre prosjektet etter at vi har flyttet. Vinterhalvret krever litt mer innsats nr det gjelder komme seg ut p lengre turer, og dette synes vre et godt tiltak i s mte. For skne kneleddene vil jeg trene mer styrke p musklene rundt kneet. Jeg hadde god effekt av utfall og kneby med frivekter (i tillegg til mye sykling og turer i skogen) vren og sommeren i fjor. N har jeg startet (forsiktig) opptrening med apparater, etter svrt lite styrketrening i desember og januar. Om en mneds tid regner jeg med kunne g over p frivekter igjen, i alle fall som en variasjon.

Jeg gleder meg S til dette er hverdagen igjen

Light Up Cycling - 1
Foto: lulumon athletica

11 kommentarer

AnnaTW

15.feb.2011 kl.09:35

Gratulerer med helseprosjekt!!

Jeg har jo hatt veldig god smertedempende virkning av mitt kondisjonsprosjekt de siste ukene, s jeg er optimistisk p dine vegne. Hper det hjelper! For meg hjelper det veldig vre streng p tidsrammene. Jeg fr ikke trene MER enn 20 minutter av gangen i begynnelsen. Slutter mens det er gy og klapper meg selv p skulderen for bra trent, selv om en del av meg (den drlige samvittigheten?) helst vil fortsette to timer til. For jeg vet at hvis jeg begynner ta i alt for hardt blir smerten s sterk at jeg blir sltt ut i mange uker. Heller 3x20 minutter enn ingenting.

Men Uff, smertenivet ditt er jo alt for hyt til leve med hver dag. Jeg hper du fr hjelp til f det ned! Viktig bruke medisiner nr det blir snn, bryte sensitiveringen hvis det gr...

Stress og smertespiralen er skikkelig kjip, jeg blogget om det for en stund siden p 365 pain-free days, vei ikke om du s den:

http://365painfreedays.blogspot.com/2010/11/326-deep-breathing.html

Hvilke andre ting hjelper p smerten din? Har du tilgang til varmtvannstrening noe sted?

Smertedempende nsker og varm klem fra meg

Clver

15.feb.2011 kl.09:35

Jeg kjenner meg godt igjen der, enda jeg ikke har noen diagnose p mine smerter. Enkelte dager kan jeg nesten ikke g eller bevege meg, men har n klart 20 min trening 2-3 dager i uka, det holder ryggen oppe.. Men smertene er allikevel ikke borte, bare ca i sjakk noen dager..

Jeg hper du vil kjenne forbedringer, da jeg selv hper inderlig p det for min egen del. Jeg heier p deg!

Kristine/Dinosau

15.feb.2011 kl.11:30

En kjempetff avgjrelse! Alt henger sammen, og jeg hper en positiv endring drar alt det andre med seg. Hper du kjenne forbedringer fort!

Good luck, Kaffedamen :o)

TeamBMI

15.feb.2011 kl.11:38

"Hei du

Sjekk ut vr treningsblogg. Vi er fem gutter som deler erfaringer og opplevelser innen trening og konkurranser. Flg vr interne kamp mot vekten og hverandre. Del gjerne deres erfaringer og kunnskaper, s kanskje alle lrer noe."

kaffedamen

16.feb.2011 kl.08:11

AnnaTW: Takk, takk!

Ja, erfaringen min fra tidligere er at utholdenhetstrening funker. Tror det er lurt som du sier, holde seg til tidsrammer til begynne med. Det er fort gjort presse for mye. Det var jo nettopp det jeg gjorde feil med styrketreningen i hst/vinter, s den delen er jeg veldig streng p n. ;) P sykkel skal det egentlig ganske mye til fr det blir for mye, men det er ingen grunn til overdrive det heller. 30 minuttene p beina er mye hardere p kroppen enn en hard kt p sykkel, merker jeg.

Smertenivet er ganske raskt nede p 2/10 etter en treningskt, men virkningen varer bare i noen timer etterp. Jeg vet at i normale perioder, alts med lite stress, kan jeg vre mer eller mindre smertefri i dagesvis. Derfor tenker jeg at dette bare er en overgangsperiode mens jeg holder p med flytting (og fra og med i dag hjemmeeksamen...). Men det er veldig slitsomt ja. Orker ikke sitte eller ligge lenge om gangen, og det var helt jvlig p undervisningssamlingen i helgen. De smertestillende jeg har (Ibux 600) virker ikke alltid, spesielt hvis jeg ikke har anledning til slappe helt av en halvtimes tid etter at jeg har tatt dem. Hvis smertene vedvarer etter flyttingen m jeg sprre den nye legen om alternative medisiner.

Veldig bra innlegg om stress og pusting! Det skal jeg bruke bevisst! Jeg prver bruke pusten til min fordelen, men det gr over stokk og stein stadig vekk. Fort gjort glemme hvor viktig pusting er. Merker godt at det funker i forbindelse med yoga.

Jeg har ikke tilgang p varmtvannstrening, s det jeg bruker mot smertene er enten sykling, tur eller yoga. Bevegelse generelt er bra. Ellers m jeg "rydde vekk" store stressfaktorer, men det er jo ikke alltid mulig.

Hper du har en strlende uke, Anna! :)

kaffedamen

16.feb.2011 kl.08:13

Clver: Jeg hper du fr en diagnose etter hvert, for det er veldig frustrerende g med stadige smerter som man ikke har noe navn p. Godt hre at trening hjelper for din del ogs! Alt som letter "trykket" litt kommer godt med.

kaffedamen

16.feb.2011 kl.08:15

Kristine/Dinosau: Takk, jeg hper ogs at dette frer til forbedring!

kaffedamen

16.feb.2011 kl.10:06

TeamBMI: Hei, hyggelig at dere stakk innom. Skal kikke p bloggen deres. :)

Elin

17.feb.2011 kl.08:13

For et bra prosjekt! Burde vel egentlig ha slengt meg med, men det er kanskje litt seint? (Henger ulovlig etter med blogglesing, og har masse nakkeau for tiden...)

kaffedamen

17.feb.2011 kl.09:53

Elin: Aldri for sent! Det der bare starte opp! Kanskje det kan hjelpe mot nakkesmertene? :)

Elin

17.feb.2011 kl.16:35

Var det jeg tenkte... At det kanskje hjalp mot nakkesmertene, alts. Skal tygge litt p det. ;)

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student p Norges Idrettshyskole, jobber deltid med litteratur, skribent for IKS. Opptatt av helse, kosthold, trening og milj. Har en snn, en hund, og en plan. Og fibromyalgi. Dersom du nsker bruke tekstene/bildene mine, ta kontakt: hege@kaffedamen.no

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits