Prosjekt 30 minutter - uke 1 gjennomført

I dag er det én uke siden jeg startet Prosjekt 30 minutter.

winter walk
Foto: AlicePopcorn

Prosjektuka har bestått av:
* 5 x 30 minutter i pulssone 3-4
* 2 sykkeløkter
* 2 styrkeøkter
* 3 bevegelighetsøkter
(En nyttig oppsummering for meg, som viser at jeg har fokusert for lite på bevegelighet.)

Mål
Vekt: 1/2 kg ned
Midje: 1 cm ned

Andre erfaringer
Jeg ønsker jo å se på effekten av den fysiske aktiviteten på blant annet smerter, overskudd, søvnkvalitet, stress og søtsug. Turene har god effekt på nakke- og ryggsmerter underveis og en stund etterpå. Smertene i knærne er nå verre enn ved start, og de to siste turene har vært ubehagelige på grunn av smerter. Det er vanskelig å gå fort nok, fordi hvert skritt er en plage. Dette bekymrer meg. Søvnkvaliteten er dessverre ikke bedre, men jeg innbiller meg at stressnivået er litt lavere enn dersom jeg ikke hadde gjennomført disse turene hver dag. Det hjelper å komme seg ut på tur når jeg er stresset. Jeg tror ikke det henger direkte sammen med økt puls, for jeg opplever det samme når jeg trener yoga. Bevegelse og pusting gir en mer avslappet kropp og mindre stresset hode. Overskuddet er fortsatt under pari, og det plager meg, siden jeg er helt avhengig av å bli ferdig med pakkingen i løpet av helgen. Når ettermiddagen kommer er "batteriet" mitt tomt. Søtsuget er litt redusert, og jeg klarer meg fint med en frukt eller eller litt bær med mager vaniljekesam når det kommer.

Foreløpig konklusjon
Turene er helt klart et gode, unntatt for knærne. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med det. Jeg skal prøve å gå med andre sko, for å se om det hjelper. På smerteskalaen vil jeg nå plassere rygg/nakke på 4/10, mens knærne ligger på 7-9/10. Det er veldig vondt når jeg går. Armene er ikke vonde i det hele tatt nå, mens hoftene stort sett er smertefrie. Alt i alt synes prosjektet å føre meg i riktig retning både med tanke på smerter, stress og vekt.

6 kommentarer

Kristine/Dinosau

18.feb.2011 kl.12:31

Synes du har imponerende stå-på-vilje. Til tross for smertefulle knær, nakke og rygg så står du på som bare det. Jeg håper det hjelper litt med andre sko. Og er glad du føler turene hjelper mot stress.

Flytting ER ekstremt stressende, men det aspektet vil jo roe seg når dere kommer dere i hus. Håper du har noen som kan ta i et tak med deg i løpet av helgen, Kaffedamen! Best of luck, hang in there, du er inspirerende tøff!

Christiane

18.feb.2011 kl.13:34

Kanskje du har begynt for fort med for mye? Jeg har i hvert fall en tendens til å bli veldig ivrig til å begynne med, og så skade meg så jeg ikke får trent på veldig lenge.

Jeg tenkte på det med knærne... Har du sjekka om du overpronerer/underpronerer? Jeg trodde jeg gikk helt normalt, men en fysioterapeut sa at jeg var skolebokeksempel på overpronering. Det skaper mer knesmerter jo mer man bruker knærne, og fikses med såler (blir i hvert fall mye bedre). Det var redningen for meg, etter flere år med knesmerter.

Hvis du går normalt kan kanskje MBT-sko hjelpe? Pappa har fibromyalgi og veldig mye ryggsmerter, og han ble bedre av å bruke sånne sko. Jeg syns de blir for anstrengende, så jeg bruker skechers shape-ups i stedet.

kaffedamen

18.feb.2011 kl.18:03

Kristine/Dinosau: Takk for gode ord! Av og til skulle jeg kanskje ønske at jeg hadde evne til å legge meg ned og grine i stedet for å pushe på, men i det store og det hele er det nok en god egenskap. ;)

Det skal bli uendelig godt å være på plass i nytt hus!

kaffedamen

18.feb.2011 kl.18:09

Christiane: Takk for kommentar!

Da jeg leste den første gangen tenkte jeg "Nehei! Jeg har IKKE startet for hardt!", men nå som jeg har tenkt meg om et par timer (ja, det tar så lang tid å skrelle vekk lagene med stolhet og stahet) innser jeg at du sannsynligvis har rett. Jeg tror uke 2 skal foregå på en litt annen måte. Det gjør kanskje at smertene i knærne blir mindre, og at jeg klarer å videreføre prosjektet i flere uker.

Jeg har sjekket knærne, og problemet er slitasjeskader fra håndball"karrieren" og overtrening i perioder med anoreksi i ungdommen. Egentlig vet jeg at jeg må være veldig obs på skotøy og underlag, men jeg er litt blind for egne begrensninger. Det gikk så fint i sommer og høst, men det er det selvsagt mange årsaker til, når jeg tenker meg om.

Jeg tenker jeg skal teste shape-ups etter hvert. :)

Marthe

19.feb.2011 kl.11:22

Glad for å være ny leser av bloggen din, så utrolig glad for det! Jeg beundrer din skrivemåte, beskrivelser som er så gode -nærmest til å ta på. Og ikke minst din stå på vilje. Du er en inspirasjon :-))

kaffedamen

19.feb.2011 kl.14:29

Marthe: Så hyggelig at du er innom meg! Tusen takk for skryt! *rødme*

Skriv en ny kommentar

kaffedamen

kaffedamen

36, Oslo

Student på Norges Idrettshøyskole, jobber deltid med litteratur, skribent for IKS. Opptatt av helse, kosthold, trening og miljø. Har en sønn, en hund, og en plan. Og fibromyalgi. Dersom du ønsker å bruke tekstene/bildene mine, ta kontakt: hege@kaffedamen.no

bloglovin

By: TwitterButtons.com
By TwitterButtons.com

Kategorier

Arkiv

hits